Door de extreme hitte waren we met het verslag wat achter geraakt. Maar dat hebben we nu weer ingehaald.

Veel foto’s zijn veel mooier als je ze vergroot door er op te dubbelklikken !!

Woensdag 17 juli 2013

ook het water kun je versieren (Montargis)

Want wat gebeurde er gisterenavond: we lagen 100 meter voor de sluis. Kanaal is ter plaatse zeker 30 meter breed. De Sina lag bij ons opzij omdat de Fransman vóór ons het vertikte om een stukje op te schuiven hoewel er zowel voor als achter hem zeker 8 meter vrije ruimte was. Was hij dus opgeschoven dan was er plaats genoeg voor de Sina geweest. Om 19 uur verschijnt de politie, die blijkbaar de haven beheert en sommeert op hoogst onvriendelijke wijze de Sina om te verdwijnen: dubbel liggen is niet toegestaan, hoewel we dus een afspraak hadden om samen de volgende morgen om 9 uur door de sluis te gaan en dus niemand ergens last van kon hebben. Elke vorm van redelijkheid bij de politie van Montargis ontbrak: “nu vlug maken dat je weg komt of er volgt een boete van 1500 €”. Zelfs verschillende Fransen probeerden de politiemannen tot enige redelijkheid te bewegen maar tevergeefs. Uiteindelijk gaven E&H het op en gingen een halve km terug terug aan de kanaaloever liggen.
Vanochtend samen geschut. De rest van het watersportwereldje lag nog te pitten. Mooi weer, mooie omgeving en nauwelijks andere vaart. Op een stil plekje in de buurt van Dordives vroeg in de middag gestopt, vlak voor de sluis. Wij liggen dan naast een klein zijriviertje van de Loing, bij de sluis van Neronville.
Vaartijd  4 uur 20″, 20 km en 10 sluizen.

Donderdag 18 juli 2013

helaas, weinig kans op overleven; door de damwandplaten kunnen ze niet uit het water komen

Opnieuw mooi weer, de temperatuur is al dagen ruim 30 graden. De haven bij Nemours blijkt eigenlijk niet te bestaan, de Sina vindt nog wel een plek aan een kleine steiger maar, naar later blijkt, ze kunnen de wal niet op, want de poort is zeer deugdelijk afgesloten. Wij gaan door en net voorbij de porte de garde (je vaart hier een paar km over de rivier), 3 km verder vinden wij een kade, diep genoeg en meren daar af. Wij melden dit onze vrienden die al spoedig bij ons komen liggen.
Vaartijd 4 uur, 19 km en 6 sluizen.

Vrijdag 19 juli 2013
Tegen de middag  verlaten wij het kanaal van Loing en komen bij St. Mammès op de Seine. Het is druk met de beroepsvaart die voorbij schiet (zijn we niet meer gewend) maar wij vinden een prima plek in de (mini)jachthaven. De rivier stroomt n.l. nog best wel flink en het waait hard. In de middag het plaatsje bekeken en 4 km. terug inkopen gedaan. Met  H&E ’s avonds bij het restaurant aan de kade gegeten. Morgen scheiden onze wegen zich voorlopig, zij gaan richting Parijs en wij naar de Yonne  om vervolgens het Canal de Bourgogne opnieuw te verkennen.
Vaartijd 3 uur 25″, 17 km en 6 sluizen.

Zaterdag 20 juli 2013

bij 35 graden wordt er hard gewerkt aan de modernisering van de sluizen

Om half 10 volgens afspraak bij het tankstation waar een vrachtschip zou vertrekken. Helaas, het schip schuift alleen maar een stukje op en legt dan weer vast om vervolgens nog ruim een uur water te tanken en boodschappen te doen. Daardoor ligt hij precies voor de inham waar de jachten moeten tanken.Wij blijven drijven tot het vrachtschip weg is. Uiteindelijk zijn wij dan om half 12 klaar met het innemen van diesel en varen vandaag bijna zonder beroepsvaart, bij Montereau de Yonne op. Het schutten is lastig, wij varen laag in, de sluizen op de Yonne hebben schuine zijden. De eerste 3 gaan goed met bandjes onder het schip geschoven.  De volgende heeft een drijvende ponton van 8 meter lengte achter in de sluis waar wij aan moeten vastmaken. Helaas, de houten beschermrand daarvan is gesneuveld, wij zijn veel te lang t.o.v. het steigertje om enigszins op de plek te kunnen blijven liggen bij het met geweld de sluis instromende water en schuren dus langs de uitstekende ijzeren rand: hebben wij weer een extra klusje voor de komende dagen. Wij varen zo veel mogelijk door om van deze vervelende sluizen af te zijn en varen daardoor een aantal mooie plaatsen voorbij. Uiteindelijk, want sluiswachters blijken toch bijna nooit ook maar iets zinnigs over eventuele aanlegplaatsen te weten, vinden wij een prima kade bij Serbonnes waar wij de ankerpennen weer eens in het hoog opgroeiend gewas slaan en van een uitstekende avond en warme nacht mogen genieten.

zowaar, een vrachtschip. De tweede op deze reis

Vaartijd 7 uur, 39 km en 5 sluizen.

Zondag 21 juli 2013
Rustig aangevaren vanuit het dorpje waar overigens geen enkele voorziening, zelfs geen kerkje of bar is.  Dan lopen wij een huurjacht achterop dat vlak voor ons losmaakt en voor ons uit gaat zodat wij vervolgens een aantal sluizen geen ponton-gedoe meer hebben en gewoon aan deze huurbak afmeren. Wel heel voorzichtig want die kleine boldertjes in/op dat plastic ………… En met naast ons weer een zeiljachtje is de sluis in de breedte vrijwel geheel opgevuld. Zo varen wij de hele dag van de ene naar en in de andere sluis tot wij ons in de haven van Joigny sur Yonne stil laten vallen en ons wat rust geven. het weer is nu al dagen lang bloedheet en de warmte maakt ons loom.
Vaartijd 9 uur 10′ , 52 km en 10 sluizen.

Maandag 22 juli 2013
Eerst naar de supermarkt en dan om 10 uur met opnieuw zon en warmte het laatste stukje van de Yonne  voor we het Canal de Bourgogne op gaan.

elke ochtend weer poetsen, ontelbare aantallen dode vliegjes

Wij hebben deze rivier bewust snel gevaren maar zij verdient meer aandacht evenals de plaatsen waar wij langs zijn gekomen. Hopelijk een volgende keer en met meer tijd deze tocht herhalen. We lunchen onderin in de 6 meter diepe eerste sluis van het Bourgogne kanaal, want ja hittegolf of niet, lunchtijd is lunchtijd. In Brienon, de eerste plaats op het kanaal, gestopt bij de verhuurhaven. Tegen 6 uur worden wij verzocht een stukje verderop te gaan liggen, de verhuurhaven blijkt geen gasten te mogen accepteren (we lagen er overigens al uren) en wij verhuizen dus naar de gemeentelijke haven 100 meter verder op. De eerste en laatste keer dat wij daar aanleggen gezien het lawaai, het verkeer en de idiote prijzen (stroom kost n.b. € 5,- per nacht).
Vaartijd 4 uur 55′, 19 km en 5 sluizen.

Dinsdag 23 juli 2013
Wij krijgen vandaag weer een sluiswachter mee die een aantal sluizen voor ons open en dicht draait tot er een tegenligger komt waarmee hij terug gaat en wij met de aangekomen sluiswachter (die dus ook terug gaat), verder schutten. Wij varen zo veel mogelijk in het midden van het kanaal waar de minste waterplanten zijn. Er drijft veel gras en gemaaid riet rond. Wij genieten ondertussen van het warme weer en het landschap. Er is nauwelijks waterverkeer, wij komen 2-3 schepen per dag tegen. Bij Flogny is de mooie kade diep genoeg om er te kunnen aanleggen en de rest van de dag gaan we ons niet te veel inspannen.

een merkwaardig type bolder, wie dat bedacht heeft heeft nog nooit een lijn los gegooid onder in de sluis

Vaartijd 5 uur, 21 km en 12 sluizen.

Woensdag 24 juli 2013
Vandaag varen wij vanaf 9 uur met een Frans jacht samen in de sluizen tot Tanlay waar de gemeente een lange kade voor jachten heeft gerealiseerd met gratis stroom en water. Wij zoeken de koelte op onder de parasol van een terrasje op de kade waar wij ons tracteren op ijs. Later op de middag naar het schitterende kasteel met park waar regelmatig ook lokale festiviteiten georganiseerd worden. Het kasteel dateert van 1533, is sinds 1705 in het bezit van dezelfde familie en domineert het dorp.
Vaartijd 5 uur 55′ ,  22 km en 10 sluizen.

Donderdag 25 juli 2013
Vandaag lijkt het een herhaling van gisteren: opnieuw ver over de dertig graden, mooie route en vlotte schuttingen. Jack heeft gisteren de schroef weer ontdaan van alle gewassen maar het lijkt of het alleen maar erger wordt met de waterplanten.

lastige sluizen in de Yonne, geen kademuur maar een schuine wand

De VNF heeft een varende maaimachine hier in het kanaal aan het werk waardoor het ook duidelijk is waarom er overal gemaaide planten drijven die voor schepen en sluizen overlast zorgen. In Ravieres afgemeerd. De sluiswachters moeten voortdurend enorme hoeveelheden planten voor de sluisdeuren weghalen. Er zijn stukken kanaal waar je absoluut in het midden moet blijven, ga je daarbuiten dan loop je onherroepelijk vast in de plantenzooi en moet je te water om alles uit de schroef te halen. Herhaaldelijk moeten met name vastgelopen huurboten weer teruggetrokken worden naar het midden van het kanaal om weer verder te kunnen varen.
Vaartijd 6 uur 55′, 30 km en 14 sluizen.

Vrijdag 26 juli 2013

De 2 jachten die vanochtend ook zouden vertrekken, blijven liggen omdat er regen verwacht wordt. Als wij volgens afspraak om 9 uur bij de sluis zijn staan er 2 sluiswachters klaar en vanaf de volgende zelfs 3. Inderdaad regent het later maar door de hoge temperatuur ben je ook zo weer droog na elke schutting. Het schip heeft het vandaag wat moeilijker, het vaart niet maar ploegt planten. Bij Montbard doorgevaren, geen aantrekkelijke kade en haven.Verderop overal te ondiep aan de kant dus door naar Venarey-Les Laumes waar we nog een plaatsje kunnen  bemachtigen buiten de jachthaven die vol ligt met huurboten.

schilderachtige plaatsjes met (gelukkig voor Sanne) altijd een grote kathedraal

Wat er verder aan de kant ligt is grotendeels verwaarloosd en verlaten.
Vaartijd 7uur 35′ , 32 km en 20 sluizen

Zaterdag 27 juli 2013
Wij zijn 100 meter op weg naar de sluis als er voor een smalle brug een visser zijn hengel dwars over het water heeft uitgezet, zonder dobber. Achter de brug zien wij nog een paar hengels uitstaan en komen 2 slapende vissers eens kijken wat er wel aan de hand is. Ondertussen wordt de eerste hengel ingehaald maar een stuk visdraad en angel ontbreken… en de andere 2 worden aanvankelijk vergeten totdat Jack nog eens opnieuw heftig in de achteruit gaat. Wij merken niets bijzonders bij het varen en hopen dat de draad niet in de boegschroef terecht is gekomen. Na 3 sluizen binnen 1 km krijgen wij een km verder 26 sluizen in een trap en vinden het dan wel genoeg geweest. Wij blijven in Marigny le Cahouet overnachten.
Vaartijd 5 uur, 10 km en 29 sluizen.

Zondag 28 juli 2013
Om 9 uur weer aan de sluis, de volgende trap van 10 sluizen in en dan naar Pont Royal. Het water is tussen een aantal sluizen opvallend vrij van waterplanten. Het gaat opnieuw snel vandaag, weer bijna geen jachten gezien.

de enige wijngaard, vlak bij het begin van het Canal de Bourgogne

In Pont Royal liggen 2 jachten aan een lange en zeer goed verzorgde gemeentekade waar water en stroom is en waarvoor je 3 euro betaalt. De beheerder woont bij de haven en controleert het grote grasveld op afval. Daarnaast heeft hij een gite die vol is en waar regelmatig mensen tevergeefs komen aankloppen.
Een flinke wandeltocht door dorp naar Saucy en Velogny, ook gehuchten net als Port Royal.
De beheerder zorgt morgen voor brood.
Vaartijd 3 uur 50′, 12 km en 14 sluizen.

Maandag 29 juli 2013
Het schip krijgt een super wasbeurt, we nemen ons voor om met name de gangboorden toch wat vaker te poetsen, maar de hitte van de afgelopen dagen heeft ons niet gestimuleerd om de zaken goed bij te houden. Maar na een paar uur schrobben ziet ze er weer fantastisch uit. Als ik tenslotte de schroef nog even controleer en al het gras verwijder, kom ik tot de ontdekking dat er een vislijn om de as gedraaid zit. Na een uur prutsen geef ik het op: een flink stuk is er uit maar nog niet alles. Morgen het schip maar verhalen naar een plek waar ik op de bodem kan staan en daardoor meer kracht heb. Waar we nu liggen is het 3 meter diep, waardoor je alles zwemmend moet doen, uiterst onhandig.

Dinsdag 30 juli 2013

zo draai je een sluisdeur open

Met behulp van de uiterst vriendelijke en behulpzame beheerder van het terrein de boot half en half in een soort inhammetje gedraaid  en geprobeerd de visdraad van de schroefas te verwijderen. We denken allebei dat het vishaakje in de rubber huls om de as zit, maar later blijkt dit een stuk van de wapening van de rubber huls te zijn. Nog wel een aantal stukjes vislijn kunnen verwijderen, evenals het losse stuk draad van de wapening. Erg bevredigend is het allemaal niet maar méér kunnen we ook niet doen. Blijkt wel dat het schroefasvet nog ruimschoots en gemakkelijk door de schroefaskoker is te persen. Voorlopig de schroefas maar een paar keer per dag controleren. Sanne gaat in de middag St Thibault nog bezoeken.
Morgen het laatste stuk omhoog naar Pouilly en Auxois en dan overmorgen de tunnel aldaar, vervolgens afzakken naar Dijon en door naar St. Jean de Losne.

Woensdag 31 juli 2013
Weer een mooie dag en een mooi stuk kanaal. In Pouilly ligt de haven direct achter de laatste opgaande sluis en er is plaats te over.

zou die door een of andere afvoer naar binnen kunnen komen?

De sluiswachter laat ons onze lamp voor de tunnel demonstreren en controleert of wij zwemvesten aan boord hebben.Wij zijn verplicht die te dragen in de tunnel. De nodige instructies worden ons op papier gegeven. Morgenochtend om 8uur 40′ moeten wij ons melden voor de doorvaart. Ondertussen bekruipt mij het enge gevoel dat wij er niet door kunnen gezien de hoogte van de stuurhut en wordt alles nog eens driftig uitgetekend en nagerekend. Zelfs water getankt en de reserve diesel-voorraad uit het vooronder in de grote tank achter overgeheveld, alles om het achterschip maar zo laag mogelijk te krijgen. De doorsnede tekening van de tunnel, die ik uiteindelijk van de sluiswachter krijg laat mij uiteindelijk gerustgesteld gaan slapen.
Vaartijd 4 uur 30′, 18 km en 13 sluizen.

Donderdag 1 augustus 2013
Jack is tijdig bij de sluiswachter en krijgt daar zijn “doorvaartbewijs” en een portofoon mee waarmee in de tunnel contact met de sluiswachter gemaakt kan worden.

In tegenstelling tot nagenoeg alle andere lange tunnels heeft deze geen voetpad aan de zijkant.

varen of ploegen, nog even en varen gaat niet meer

In geval van een calamiteit ben je dus nagenoeg onbereikbaar. Vandaar de uitgebreide veiligheidsmaatregelen. Bovendien hangen op een aantal plaatsen camera’s waarmee de doorvaart intensief gevolgd wordt op tenminste 8 monitoren in het kantoor van de sluiswachter. De tunnel is vanwege de kosten slechts voor een deel verlicht en wij komen er eigenlijk vlot doorheen zonder ook maar een keer de kant/het plafond te raken. Maar veel speling is er niet. Vanaf nu zakken wij weer in de sluizen, gemakkelijk met het vastleggen maar wel meer uitkijken bij het invaren omdat het water in de sluizen zo hoog staat dat het nog maar net niet over de rand loopt. Weer een mooie warme dag en mooie omgeving. Wij stoppen op tijd in Vandenesse en Auxois. Het is ons te warm om nog een paar km naar boven te lopen of fietsen voor een bezoekje aan Chateauneuf en we kiezen er voor het dorpje te verkennen en ’s avonds te gaan eten in het lokale restaurant.
Vaartijd 2 uur 30′, 8 km, 8 sluizen, 1 tunnel.

Vrijdag 2 augustus 2013
Vandaag hebben wij de A6 grotendeels langs het kanaal wat afbreuk doet aan de omgeving. Gelukkig draait bij le Pont d’Ouche de rivier en dus ook het kanaal 90 graden en hebben wij alleen wat lokaal verkeer naast ons.

chateau van Tanlay

De sluiswachter die wij nu hebben kan ons vertellen dat bij de sluis van La Forge een kade zullen vinden waar het diep genoeg is voor ons om te liggen. Daar aangekomen peilen wij als gewoonlijk  maar moeten dan wel helemaal tot vlak voor de sluis door om de vereiste diepte te hebben. Het blijkt dat het sluiswachtershuisje nu het centrale punt voor de sluiswachters is en dienst doet als verzamelplaats/kantoor/ garage voor de brommers/scooters en elektrische fietsen.
Het is heerlijk in de schaduw, binnenboord koelt het in de avond tot 29 graden af en op afstand onweert het.
Vaartijd 5 uur, 16 km en 16 sluizen.

Zaterdag 3 augustus 2013
We horen dat H&C inmiddels nog steeds problemen met de koeling/afdichting van de schroefas hebben en inmiddels weer “in dok” liggen. Maar vooralsnog blijft het plan om elkaar ergens in het Marne-Saone kanaal te ontmoeten.

sommige sluizen ..

zijn wel heel..

zijn wel heel ..

bizar versierd

Om half 8 onderweg naar de bakker begint het te regenen maar gelukkig is het om 9 uur weer droog en blijft het zo. Wij zien nu vaker kades die niet meer gebruikt worden door de beroepsvaart en mogelijk ook geschikt zijn om af te meren. Maar wij gaan door naar Fleurey sur Ouche waar voldoende bolders zijn maar de waterdiepte krap en daarom het achterschip met een afstandhouder van de wal gehouden moet worden. Weer veel mensen die het kanaal op de fiets verkennen en onderdak voor een nacht zoeken.
Vaartijd 4 uur 50′, 19 km en 17 sluizen.

Zondag 4 augustus 2013

eindeloze graanvelden, laat de boeren maar dorsen

Een boze sluiswachteres staat vrijwel continu te schelden door de telefoon, opgewonden omdat zij een oude brommer meekreeg die het bij de eerste sluis al begeeft. Haar hulpje staat zijn brommer aan haar af en loopt een aantal km met die kapotte brommer naar een VNF-punt. Volgens ons: als hij maar niet in de buurt van dat scheldende mens hoeft te zijn.
Wij plannen om vanmiddag in een haventje even vóór Dijon te blijven liggen maar daar aangekomen blijkt de haven opgedoekt en de omgeving komt niet prettig over, dus dan toch maar naar Dijon zelf.  Het is bloedheet, de haven zelf ligt afgeladen vol en wij leggen ons in de halfschaduw aan de kade tegenover de haven. Ook hier weer veel hotelboten, de meeste niet in bedrijf. Op het hele kanaal zagen wij diverse hotelboten die afgemeerd, onbewoond en schijnbaar afgedankt waren achtergelaten.
Mensen zoeken koelte in het parkje aan de haven. In de avond verhuizen wij wat zaken die op het dek liggen om niet voor verrassingen te komen staan.
Vaartijd 5.00 uur, 15 km en 13 sluizen.

begeleiding door maar liefst 3 sluiswachters

Maandag 5 augustus 2013
Wij liggen volgens afspraak al ruim voor 9 uur voor de sluis maar helaas…eerst gaan 2 hotelboten voor zodat wij pas om 10 uur door kunnen en verder de hele dag achter deze twee blijven hangen wat betekent dat wij voor elke sluis moeten wachten omdat zij uiterst langzaam gaan. Uiteindelijk blijven zij na 15 sluizen liggen en kunnen wij voorbij en na nog 2 sluizen verder aan een rustige fabriekskade in de buurt van Aiserey (net onder sluis 71) afmeren. Morgenochtend liggen wij dan ruim genoeg vóór op de hotelboten. Jack gaat om 22 uur nog eens te water (tijdens een regenbuitje) om de schroef te controleren en is dan nog een uur bezig om stukken visdraad die om de asbescherming om de schroefas zitten, er tussen uit te prutsen.
Vaartijd 7 uur 50′, 19 km en 17 sluizen.

Dinsdag 6 augustus 2013
Vlot de paar laatste sluizen van het Canal de Bourgogne genomen. Het blijft merkwaardig dat je tijdens de totale 240 km van dit kanaal geen enkele wijngaard ziet. Waar komt dan toch die wijn vandaan?

in de tunnel van Pouilly, let op de hoogte van de hoeken van de stuurhut

In St. Jean de Losne getankt tijdens een stortbui met stevig onweer. Prijs van de gasolie overigens € 1,42  In tijden niet zo goedkoop getankt. Kwam goed uit want meteen alle reservetankjes ook weer gevuld. Aan de kade in St. Jean ligt alles vol; we besluiten om maar meteen naar ‘onze’ haven in Auxonne door te varen. Als oude bekenden worden we daar welkom geheten en opgevangen door Roy en Carole. Ik schijn enige bekendheid in deze haven te hebben gekregen: “the guy who broke his leg”. Tijdens de nacht een zwaar onweer, meer dan 40 mm regen; Sanne heeft niets gehoord!
Vaartijd 4uur 40′, 34 km en 6 sluizen.

Woensdag 7 augustus 2013
Rustdag in de ons zo bekende haven, lijntjes aan stootwillen waar nodig vernieuwd, tussen de buien door het stadje in en zowel de Lidl als de Intermarché bijna leeg gekocht.

Donderdag 8 augustus 2013

Somber, bewolkt en bijna voortdurend regen. Dat is wel even afkicken na al dat mooie weer. Maar een uitstekende dag om aan het weblog te werken.  En een bezoek aan het grill-restaurant is altijd weer een smakelijk genoegen’.

Morgen gaan we voorbereidingen treffen voor de terugtocht naar Nederland, waarvoor we in principe “maar” acht weken hebben. De route zal gaan via Langres, Vitry, Reims, Charleville, Dinant en Maastricht.

Tot slot nog zomaar een paar foto’s.