Reis 2010

Dinsdag 15 juni tot en met donderdag 24 juni

Heb per ongeluk in mijn vorige bericht  een erg kleine letter gebruikt maar ga dat niet veranderen  omdat ik zuinig moet zijn op mijn dataverbruik. Ook voor dit en alle volgende berichten geldt, klik op de foto’s als je vergrotingen wilt zien.

Omdat in Segala een waanzinnig grote pannenfabriek, met een ongekende variëteit aan soorten, maten en hulpstukken is gevestigd is er nogal wat vracht(wagen)verkeer op het smalle weggetje aan de overkant van het kanaal. Maar je hebt er eigenlijk nauwelijks last van omdat ze daar erg langzaam rijden. Tijdens de avond en de nacht is het er redelijk stil, al hoor je de fabriek wel. Het is koud, regent voortdurend en waait hard. Gelukkig hebben we electriciteit (€ 2,-/nacht), dus kunnen we het kacheltje laten snorren en hebben nog meer dan genoeg leesvoer.

geel water

Woensdagochtend regent het nog steeds, maar in de middag klaart het wat op. Sanne is het binnen zitten zat, pakt de fiets en klimt een flink stuk omhoog naar het Lac de Ganguise.
Elke ochtend rijdt de bakker voor, uiterst comfortabel. Het valt op dat Le Segala inmiddels kennelijk ook een geliefde plek is voor campers. Ook zij kunnen hier stroom krijgen en blijven dan vaak een nachtje extra. Boeiend om bijna elke avond andere buren te ontmoeten en een praatje te kunnen maken met de meest uiteenlopende lieden.

Het water van het kanaal is door alle regen bijna okergeel vanwege alle zand dat van de oevers spoelt en uit het vlakbij gelegen toevoerkanaal instroomt.

regen en nog eens regen

We zijn wel niet blij met alle regen, maar horen dat het elders in Frankrijk, met name in de Var, nog veel slechter is met grote overstromingen en veel doden. Gelukkig hebben wij een drijvend onderkomen.

Donderdag ook nog sterk wisselend weer met in de avond opnieuw enorme buien. Omdat het met mijn rug niet erg wilde vlotten past Sanne sinds gisteren massage toe en manipuleert de wervels wat. Hadden we veel eerder aan moeten beginnen want het helpt geweldig. Voor de rest is het gewoon zo veel mogelijk lopen.
Vrijdagochtend vroeg weer verder. Het is droog maar koud. Het schiet overigens ook niet op, eerst een tijd gewacht op een passagierschip en daardoor moeten we nu steeds met vier boten in de sluis, wat veel tijd extra kost. We willen graag in Gardouch blijven liggen, maar daar is geen plek meer. Het ligt er stampvol met oude troep in diverse stadia van ontbinding. Stom dat men toestaat dat dit zo maar mag, want het dorp loopt zo heel wat inkomsten mis. We varen dus een beetje noodgedwongen door naar Aiguesvives, wel een prima aanlegplek, maar ook erg veel verkeerslawaai van de naast gelegen weg. Sanne bestormt nog een nabij gelegen Intermarché en is net op tijd terug vóór de avondregen.
Zaterdagochtend snel door 2 sluizen en om 11 uur afgemeerd in Vic. Daar ligt de Evolutie ook weer en samen vullen we zowat de hele beschikbare kade. Het is hier gelukkig heel erg rustig, zij het dan dat vlak na het aanleggen het weer klettert van de regen en dat blijft verder de hele dag en een deel van de nacht duren.

Zondag begint het eindelijk wat op te klaren en wordt het droog, maar fris. We stoken nog steeds de kachel s’morgens en als we willen douchen. Gisteren telefonisch in de haven van Toulouse een (onze!) plek gereserveerd bij de altijd even vriendelijke en behulpzame Sylvianne, die hier nog steeds met krachtige hand de uitstekend voorziene haven bestiert.
Maandagochtend varen we daar dan ook snel heen. We willen graag juist op deze plek liggen omdat we dan de reparaties aan het roer netjes kunnen afwerken. Natuurlijk laat Sanne zich de kans niet ontgaan om de kont van het schip te schuren en te lakken.

Sanne 's hobby?

Geen idee of het met de datum (21 juni) iets te maken heeft, maar vanaf vandaag is het weer ineens totaal omgeslagen. Het is droog, de hele dag zon en de temperatuur stijgt per dag met 3 graden. De nachttemperatuur wordt nu nog hoger dan de dagtemperatuur van de afgelopen weken. We gebruiken deze dagen om het schip weer in topconditie te brengen, schilderen, roer weer keurig in orde, wintertent er af en zomertentje er op.

kont in de lak, kabel strak

Er wordt ruim gefoerageerd en we gaan een paar keer lekker uit eten. Als het dan woensdagavond is en we lekker buiten van de avond genieten krijgen we de mededeling van Sylvianne dat we er nog rustig een dagje aan kunnen plakken: het is weer eens zover. Half Frankrijk staakt donderdag en er is geen sluisbediening. Dus rommelen we nog een dagje wat aan en gaan we pas morgen (vrijdag) richting Canal latéral á la Garonne. Het weer is nu fantastisch en de vooruitzichten idem.

Sylvianne en Sanne

Bovendien: we gaan weer naar de stilte en de rust, want dat is het enige maar wel grote nadeel van deze haven midden in de stad: er is veel lawaai en stank van het verkeer.

Maar het is zomer: eindelijk.