Vrijdag 31 augustus.

mijn grote broer

De zomer neemt op (on)waardige wijze afscheid. Het is vandaag 16 graden met een stijve noordenwind, kracht 4. Gevoelstemperatuur: 12 graden (mijn gevoel!). Wij varen met de wind in de rug, is ook niet lekker, maar als je ziet hoe ingepakt huurbootbemanningen tegen de wind varen dan lijken ze wel op weg naar de noordpool. In de loop van de middag maken forse regenbuien het er niet beter op. We wijzigen ons plan drastisch en varen het Canal du Centre op. Geen zin om vannacht in de kou in een drukke haven in het lawaai te liggen. Vlak achter de eerste sluis op het kanaal ligt een leuke kade bij een pittoresk dorpje. We zijn overigens niet de enigen die dit bedacht hebben, maar aan het einde van de kade is nog net één plekje vrij. Keurig met de kop op de wind, wat het meteen al een stuk aangenamer maakt.
Vaartijd 5.30 uur, 50 km en 2 sluizen.

Zaterdag 1 september.

de nieuwe haven van Macon

Het begin van de herfst. Het weer is als gisteren, maar zoals wij liggen hebben we er weinig last van. Al gaat voor het eerst de kachel weer even aan voor het ontbijt. Sanne doet boodschappen ergens bij een supermarkt op fiets afstand, Jack brengt de middag door in de machinekamer. Het dieselolie peilglas is voor de zoveelste keer verstopt en wordt weer schoongemaakt. Het klinkt zo simpel maar kost me wel bijna 3 uur. Helaas giet ik iets te veel olie in de keerkoppeling en dat levert opnieuw een hoop geetter op, om het teveel er weer uit te krijgen. Motorolie ietsje bijgevuld, de vetpot weer gevuld en zo blijf je van de straat.

Zondag 2 september.

het blijft opletten, maar die witte vissers helpen wel

We varen in alle rust zuidwaarts en zien hier weer knotsen van hotelboten die varen tussen Chalon en Marseille. Meren af boven de brug in Tournus. Sanne gaat nog even naar de rommelmarkt, maar daar valt niet veel te halen. Het weer is nog steeds erg fris door de koude noordenwind maar tegen de avond wordt het aangenamer en zitten wij uit de wind nog geruime tijd buiten.
Vaartijd 4.50 uur, 40 km. en 2 sluizen.

Maandag 3 september.
De wind wakkert aan tot windkracht 7 nog steeds uit het noorden. Wind en stroom in dezelfde richting dus het water is niet erg knobbelig. Maar stilzittend aan het roer zijn een trui, bodywarmer en muts best aangenaam. Na 3 uur varen met stroom mee waarbij wij 1 jacht en 1 vrachtschip tegenkomen zijn we in Macon. Wat een ongelooflijk mooie haven is men daar aan het aanleggen, is trouwens voor drie kwart klaar. Lijkt mij een prachtige haven om te overwinteren, maar dan zul je zomers wel behoorlijk moeten bijklussen om het havengeld te kunnen betalen. Ons idee dat dit eventueel een alternatief voor Auxonne zou kunnen zijn is waar maar dus financieel niet haalbaar.

Het liggeld voor één nacht is € 25,40.

stoffering van de Seille, toekomstige entrecotes

Vaartijd 3 uur en 30 km.

Dinsdag 4 september.
We besluiten om, op de terugweg naar Auxonne, een zijsprongetje te maken naar een zijriviertje van de Saone, de Seille, bevaarbaar tot Louhans, afstand 40 km. Deze plaats moet zo ongeveer de hoofdstad van alle Europese kippenboeren zijn (volailles de Bresse). Een mooie oude stad met een heel oud centrum, 2 straten met 147arcades, meest uit de 14e en 15e eeuw, waarin nu allerlei soorten boetiekjes in gehuisvest zijn. Wij worden op de eerste sluis “bediend” door de sluiswachter, daarna mogen wij verder zelf de 3 volgende draaien. D.w.z. vóór elke sluis de wal op, eerst de voorste deuren en rinketten aan weerszijden dichtdraaien , dan achter deuren en rinketten open, invaren en alles dichtdraaien, omhoog komen , alles voor weer open draaien en uitvaren. En voor elke deur moet je om de sluis heen lopen.

kippenfarm bij Louhans, dit zijn nou echte scharrelkippen

Heb je pech dan zijn de rinketten bijna niet open te krijgen. Om 1deur te openen moet je ongeveer 100 keer een soort ronde tafel op 1 poot om zijn as draaien. Al met al wel doorgedraaid hebben wij de boot om 7 uur s’avonds kunnen afmeren bij het eindpunt waarna het aangenaam ontspannen is.
Vaartijd 8.20 uur, 63 km. en 4 sluizen.

Woensdag 5 september.
Vandaag krijgt de Artemis een flinke schrobbeurt van Jack en wordt de wasmachine geactiveerd waarna Sanne een rondje stad maakt en verlekkerd de mooie dingen en artistiek gevormde snoeperijen in de boetiekjes bewondert. En het hele oude kerkje natuurlijk waar een paar honderd jaar geleden een grote tegenaan is gebouwd - één kerk met 2 preekstoelen, 2 hoofdaltaren en zijkapellen. Apart. Dan na de lunch weer terug richting Saone.

Louhans, dorp van arcaden en kippenboeren

Hetzelfde ritueel als gisteren in omgekeerde richting. Nu ook nog vóór het uitvaren een sluisladder af om weer aan boord te kunnen komen. Toch wel ingewikkeld voor de huurboten die van de Saone komen en niet geïnformeerd zijn over het schutten. Dit merken wij bij de eerste zelf te bedienen sluis waar een huurjacht ingevaren is en ligt te wachten op de sluiswachter. En wij aan de andere kant maar wachten tot wij gaan informeren en de mensen aan boord ons vragen wanneer de sluiswachter komt. En zo gebeurt het dat wij nog nét voor sluitingstijd de laatste schutting hebben en een uur later in Tournus aan de allerlaatste plekje aan de kade afmeren.
Wij hebben de Seille met plezier gevaren, is breder dan we ons hebben voorgesteld en is op sommige plaatsen, m.n. in de toeleidings kanaaltjes naar de sluizen, nauwelijks diep genoeg voor ons, maar we vinden na de eerste 15 km. de omgeving een beetje van alles hetzelfde worden.
Vaartijd 6.45 uur, 45 km. en 4 sluizen.

Donderdag 6 september.

één van de vele aardige optrekjes langs de Seille

Op tijd weg om ook op tijd in Fragnes (een stukje het Canal du Centre op) een plek voor 2 dagen te vinden. Een heerlijke dag, lekker geluierd, gelezen, gewandeld en een paar kleine klusjes gedaan.
Vaartijd 5.30 uur, 40 km. en 2 sluizen.

Vrijdag 7 september.
Het schip is drijfnat van de condens dus kan Jack weer aan het werk buiten en gaat Sanne op de fiets naar Leclerc in Chalons. Heerlijk weer, in de zon zitten lezen en dan op de fiets een eind langs het kanaal. Er zijn duidelijk minder schepen onderweg, aan de kade is het rustiger en de kinderen zijn deze week weer naar school, er is even drukte als de school begint en de kinderen weer opgehaald worden. We zitten in de avond nog tot lang buiten. Het is overigens duidelijk dat het herfst wordt en de dagen al flink korter zijn.

Zaterdag 8 september.

sluisje aan de ingang van het Canal du Centre (verval bijna 10 mtr)

Om 9 uur komen wij bij de sluis aan vanwaar wij weer op de Saone uitkomen en schutten met een ander jacht dat al ingevaren is, af. Bijna 10 meter naar beneden, het gaat vlot en soepel en de drijvende bolders maken het ons gemakkelijk. Het is vandaag uitkijken op de rivier: heel veel roeiers mee en tegen, heel veel vissers die hun lijnen soms midden in de vaargeul uit hebben staan; slechts 3 jachten die wij tegen komen in 5 uur tijds. In Seurre plaats te over.
Sanne is jarig. Dat vieren we hier met een fles champagne en lekker uit eten.
Vaartijd 6.00 uur, 50 km. en 2 sluizen.

Zondag 9 september.
In de ochtend naar St. Jean de Losne gevaren. Kwam net een plekje vrij aan de kade en dankzij een aanvankelijk niet zo enthousiaste Fransman, die uiteindelijk toch een metertje naar achteren verhaalde hadden we weer een plaatsje. Toegegeven: met één miniem schrammetje aan de boeg op het berghout.

de Saone, kennelijk een paradijs voor vissers. Je ziet tientallen van dit soort kampementen.

In de stad is feest, herdenking van de bevrijding W.O. 2 met een optocht van allerlei militair materieel, mensen in bijbehorende kledij, fanfare, Rode Kruis, klokgebeier,etc. Het ziet er leuk uit.We gaan weer lekker uit eten om te vieren dat we vandaag precies tussen twee verjaardagen in zitten. ’s Avonds feest op de kade waar wij vanuit de stuurhut meegenieten.
Vaartijd 2.10, 18 km. en 1 sluis.

Maandag 10 september.
Vandaag is Jack jarig, wéér wat te vieren, bovendien komt Jochem met onze auto naar Auxonne, nóg meer feest. Wij gaan eerst diesel tanken waarna de motor gestart wordt en wij vertrekken richting winterhaven. Jochem arriveert na een voorspoedige reis een uur eerder dan verwacht en met een toast op de jarige wordt er opnieuw niet aan boord gekookt. Het is nog tot lang na donker heerlijk buiten zitten.
Overigens dank aan allen die telefonisch, per sms of via de mail ons gefeliciteerd hebben met onze verjaardagen. Het geeft een goed gevoel dat jullie aan ons gedacht hebben, ondanks dat we zoveel maanden buiten beeld zijn.
Vaartijd 2.30 uur, 19 km. en 1 sluis.